MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA
»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
» BROJ 48
Godina IX
Oktobar - Decembar 2011.
»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 55
Jan. 2013g
Br. 56
Mart. 2013g
Br. 53
Sept. 2012g
Br. 54
Nov. 2012g
Br. 51
Maj 2012g
Br. 52
Juli 2012g
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.


 

» Glavni naslovi

TEMA BROJA - STARA I NOVA ČUDA KINE

 

 

Vazduhoplovi za svaku priliku

Kineski stručnjaci već dugo rade na izradi najsloženijih letelica a za rešenja koriste tehnologije koje omogućuju izuzetne letne mogućnosti i jeftinoću izrade

Avion pete generacije

Kompanija „Čendu“ se decenijama bavi proizvodnjom i projektovanjem letelica. Njihova najnovija letelica „čendu J-20“ je odraz ubrzanog tehnološkog razvoja kineskog vazduhoplovstva; već je dobio nadimak „moćni zmaj“. Ovaj dvomotorni avion pete generacije ima smanjeni radarski odraz, što je postignuto primenom stelt tehnologije, čime je Kina postala treća zemlja na svetu koja je ovladala ovim dostignućem.

J-20„J-20“ je dvomotorni jednosed, nešto veći od ruskog „suhoja“ i američkog „raptora“. Očekuje se da će maksimalna masa na poletanju ovog aviona biti između 34 i 36 t, uključujući naoružanje u unutrašnjim spremnicima i na spoljnim nosačima. Prototip je poleteo 11. januara ove godine, opremljen motorima ruske proizvodnje koji daju 155 kN potiska. Serijske verzije imaće nešto snažnije kineske motore koji će omogućiti i 190 kN potiska i vektorsku kontrolu potiska.

Iako će maksimalna brzina ovog aviona verovatno biti niža od konkurenata, „j-20“ će biti u mogućnosti da leti nadzvučnom brzinom i bez upotrebe dodatnog sagorevanja. Dužina aviona iznosi oko 23 m a razmah krila 14 m, trup mu je dosta širok sa nisko usađenim usisnicima vazduha i produženom ivicom krila koja se prenosi na trup. Krila su delta tipa, što omogućava dobre osobine pri nadzvučnom letu.

Serijska verzija će biti opremljena naprednim sistemima za kontrolu leta i sistemom za upravljanje naoružanjem i motorima. Očekuje se i verzija radara koja poseduje niz prednosti. Pilotska kabina će biti opremljena LCD multifunkcionalnim displejevima i širokougaonim HUD (uređaj koji projektuje zahtevane parametre na vetrobran pilotske kabine). Što se stelt tehnologije tiče, izgled aviona upućuje da će njegov smanjeni radarski odraz biti daleko bolji nego kod konkurenata, što će u kombinaciji sa boljim maksimalnim doletom omogućiti prednost ovom avionu u budućoj tržišnoj utakmici. Očekuje se da će cena ovog aviona biti do 80 % niža od konkurenata.

„Hongdu l-15 soko“, školski avion

L-15
Školski avion L-15 predstavlja reezultat kinesko-ruske kooperacije
L-15
L-15 je pored obuke pilota u mogućnosti da dejstvuje i kao laki borbeni avion

„L-15 soko“ je novi kineski avion namenjen za obuku pilota na mlaznim avionima. Avion se, osim u trenažne svrhe, može koristiti i kao laki borbeni avion jer ima mogućnost nošenja spoljnog naoružanja na krilima. Avion je za potrebe Kineske armije i mornarice razvila kompanija „Hongdu“. Avion razvijen uz pomoć poznatog ruskog biroa „Jakovljev“ prvi put je predstavljen javnosti 2004, na aeromitingu u gradu Žuhai, u provinciji Guangdong.

Ovaj dvomotorni dvosed je prvi let obavio 13. marta 2006. godine a u tehnološkom smislu predstavlja svojevrstan pokazatelj kineskih mogućnosti na ovom polju (napredni digitalni četvorostruki sistem za upravljanje letom, multifunkcionalni displejevi na kojima se očitavaju parametri leta i sistem koji prikazuje najvažnije parametre leta na vetrobranskom staklu).

Po potrebi, avion može da ponese 3 t naoružanja na 6 predviđenih nosača ispod i na krajevima krila. Posadu aviona čine instruktor i učenik u školskoj varijanti ili pilot i operater naoružanjem u borbenoj varijanti. Avion je dugačak 12,27 m, ima razmak krila od 9,48 m, opremljen je motorima ukrajinske proizvodnje koji mu omogućuju dolet od 3.100 km i nadzvučnu brzinu leta od oko 1,4 maha. Maksimalna operativna visina na kojoj ovaj avion može da leti je 16.000 m.

Do danas su proizvedena dva prototipa ove letelice. Radni vek od oko 10.000 sati leta, izuzetno niski troškovi održavanja za dvomotorni avion, pouzdanost u letu i relativno niski troškovi obuke pilota čine da ovaj avion ima izvesno tržište a samim tim i moguću dobru serijsku proizvodnju. Interesovanje u svetu za ovu letelicu su pokazali, pored Kine, i Venecuela, Pakistan i Egipat, mada postoji i mogućnost da će ući u upotrebu i kod vojnih snaga SAD kao zamena za zastareli trenažni avion „t-38“.

„Comac arjJ21“, za regionalni punički saobraćaj

„Arj 21“ je jedan od ključnih projekata kineske vazduhoplovne industrije. Reč je o novom tipu letelice namenjenom regionalnom saobraćaju . Rad na projektu je započeo 2002. a javnosti je predstavljen decembra 2007.

Comac arjJ21
ARJ21 je novi Kineski avion za regionalni saobraćaj

Letelica, nazvana „feniks koji jedri“, poletela je 28. novembra 2008. Posle inicijalnih testova „arj 21“ je 15. jula 2009. obavio i prvi duži let preletevši 1.300 km za 2 sata i 19 minuta. Do kraja 2009. tri prototipa su završila testiranja a za 2010. su bile planirane prve isporuke.

Početkom godine, avion je uspešno prošao sva ispitivanja. Koristeći strana iskustva, kineski stručnjaci su proizveli avion za regionalni saobraćaj kapaciteta 80-105 putničkih sedišta i doleta od 2.200 do 3.700 km po znatno nižoj ceni od sličnih aviona zapadne konstrukcije.

„Arj 21“ poseduje savremene sisteme za kontrolu leta kompanije „Honeywell“, instrumenti i elektronska oprema su delo kompanije „Rockwell“ a motore je izradio „General Electric“. Oprema zapadnih proizvođača će umnogome doprineti privlačenju stranih aviokompanija da opreme svoje flote upravo ovim tipom vazduhoplova. Do sada postoji oko 240 potvrđenih porudžbina, uglavnom od strane kineskih i azijskih kompanija, i zasad jedne američke kompanije.

Pilotska kabina je opremljena multifunkcijskim displejevima i displejem koji projektuje parametre leta na vetrobransko staklo. U osnovnoj verziji, putnički odeljak je predviđen za smeštaj 78 do 90 putničkih sedišta, u zavisnosti od rasporeda klasa. Predviđen je širok prostor između redova, veliki razmak između sedišta, dovoljna visina putničke kabine i izuzetno dobra zvučna izolacija. Visina krstarenja će biti oko 11.000 m, brzinom od oko 0,78 maha što će osnovnoj verziji aviona omogućiti dolet od 2.225 km. Verzija sa produženim doletom imaće dolet od 3.700 km.

„Comac C-919“ - novi ekološki avion

Kineska kompanija „Comac“ predstavila je javnosti projekat aviona pod nazivom „C-919“. Predviđa se da će 2014. razvoj ove letelice biti okončan. Na prvi let čekaće se do 2016.

Comac C-919
Comac C-919 je projekat kineskih stručnjaka, koji treba da uđe u trku sa Boingom i Erbasom
i tako razbije duopol koji ove dve kompanije drže u ovoj klasi aviona

Izgled trupa, mada sličan drugim avionima, izmenjen je da bi se smanjio otpor vazduha i uštedelo na potrošnji goriva. Dizajn prozora pilotske kabine je takav da omogućuje bolji pregled iako je broj prozora manji za dva u odnosu na avione iste klase. Putnička kabina će imati dva reda sa po tri sedišta, ali će sedišta biti šira, sa povećanim prostorom između redova i iznad sedišta dok će odeljak za ručni prtljag imati veću zapreminu. Zahvaljujući upotrebi kompozitnih materijala, proizvođač predviđa da će nivo buke u putničkoj kabini biti smanjen na 60 decibela, što je za 20 decibela niže nego kod konkurentnih aviona. Upotrebom kompozitnih materijala smanjiće se ukupna masa aviona. Predviđeni radni vek letelice je oko 90.000 sati, što predstavlja oko 30 godina ekonomske upotrebe.

Novi avion biće opremljen motorima francusko-američke kompanije „CFM“ tipa „leap-X1c“. Ovi motori su izuzetno energetski efikasni, a instalirani na C-919 emitovaće gotovo 50% manje gasova u atmosferu od konkurentnih aviona zapadne proizvodnje.

Kineske kompanije razvijaju svoje turbofenske motore za ovu letelicu, ali se zbog relativno kratkog roka isporuke očekuje se da će prve letelice biti opremljene motorima zapadne konstrukcije.

Brzina krstarenja je 0,785 maha dok će maksimalna visina leta biti oko 12.000 m. Dolet aviona biće do 5.555 km u zavisnosti od verzije, a kapacitet putničkih sedišta u osnovnoj verziji je oko 168 dok se planira razvoj i skraćenih verzija sa manje putničkih mesta, kao i produženih verzija za smeštaj oko 200 putnika.

Danas postoji oko 100 porudžbina ovog aviona. Kuriozitet je potpisivanje ugovora, juna 2011, između kompanije „Comac“ i najvećeg evropskog niskotarifnog prevoznika „Ryanair“. Ova kompanija ima oko 300 aviona tipa „boing 737“ i ne namerava da svoju flotu uvećava novim avionima ovog tipa, već će sledeći avion u njihovoj floti biti upravo „comac C-919“ kapaciteta 200 putničkih sedišta.

 

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u  
»  Prijatelji Planete
 

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003 -2013. PLANETA