MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA
»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
» BROJ 46
Godina IX
Maj - Jun 2011.
»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 55
Jan. 2013g
Br. 56
Mart. 2013g
Br. 53
Sept. 2012g
Br. 54
Nov. 2012g
Br. 51
Maj 2012g
Br. 52
Juli 2012g
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.


 

» Glavni naslovi

TEMA BROJA - DRUŠTVENE MREŽE

 

Pripremio: Miomir Tomić

Novo iz DM

Nova društvena mreža u Kini

Kompanija Facebook i najveći kineski pretraživač Baidu se pripremaju za pokretanje zajedničke društvene mreže u Kini. Projekat pritom neće uključivati postojeći Facebook (u Kini zabranjen kao i mnoge druge društvene mreže), već sasvim novu mrežu. Da bi njena stranica bila pokrenuta, neophodno je da za to odobrenje prethodno da kineska vlada.

Novouspostavljena saradnja će po svemu sudeći biti finansijski veoma isplativa za obe strane. Facebooku je neophodan lokalni partner uz čiju pomoć će moći da se probije na kinesko tržište. Baidu pak želi da parira društvenoj mreži Tencent, što će mu sigurno mnogo lakše poći za rukom uz saradnju sa jednom od najuspješnijih društvenih stranica na svetu.

 

Mreže i milijarderi

Na najnovijoj listi najbogatijih ljudi na svetu koja je nedavno objavljena u magazinu Forbs, čak šest milijardera sa spiska imaju neke relacije sa Facebookom. Osnivač i većinski vlasnik te društvene mreže Mark Cukerberg nalazi se na 51. mestu liste sa svojih 13 i po milijardi dolara. Najmlađi milijarder na svetu je Cukerbergov bivši cimer i treći zaposleni u Facebooku: Dastin Moskovič, koji ima svega 26 godina, ali i bogatstvo od 2,7 milijardi dolara. Među milijarderima se nalaze dva suosnivača Facebooka, Edvardo Sejverin i Šin Parker. Obojica poseduju po 1,6 milijardi dolara. Rus Jurij Milner se na listu svetskih milijardera probio zahvaljujući svojoj mudroj investiciji u Facebook, koja se samo tokom prošle godine uvećala čak pet puta. U istu društvenu mrežu je svoj kapital uspešno uložio i suosnivač PayPala Piter Til, čija se imovina trenutno procenjuje na milijardu i po američkih dolara.

 

Facebook i YouTube “podmlađuju” starije

Italijanski naučnici koji se bave psihogerijatrijom su utvrdili da mreže Facebook i YouTube pomažu starijim ljudima da im mozak ostane aktivan i da umanjuju probleme sa gubitkom pamćenja. Penzioneri koji su aktivni na društvenim mrežama i koriste ostale mogućnosti interneta (kao što je npr. Skype), imaju značajno fleksibilniji mozak od onih koji to ne rade. Iskustva su pokazala da surfovanje internetom smanjuje simptome anksioznosti, stresa i depresije. Društvene mreže i informatičke tehnologije održavaju živom kulturnu radoznalosti starijih osoba. To poboljšava njihove kognitivne performanse i “podmlađuje” mozak, podstičući pažnju, memoriju i percepciju.

Facebook je prozor u svet starijim ljudima i omogućava im da održavaju kontakt s mlađim članovima njihovih porodica, kažu istraživači. Posljednjih par godina broj penzionera koji aktivno koriste internet i društvene mreže je povećan 80 posto, i oni danas čine osam posto ljudi koji imaju profil na Facebooku i MySpaceu. Danas više od milion i po osoba u “trećem dobu” ima profil na Facebooku i redovno koristi Skype kako bi ostali u kontaktu sa udaljenim prijateljima i rodbinom.

 

YouTube edukacija o autorskim pravima

Problemi sa autorskim pravima su prilično učestali prilikom korišćenja servisa YouTube. Zbog toga je on objavio poseban video u trajanju od 4 i po minuta koji je posvećen ovo problemu i ukazuje na njegove moguće posledice. Gledanje ovog filma će biti obavezno sa sve one koji su objavljivali zaštićeni sadržaj bez dozvole ili su na bilo koji drugi način kršili autorska prava.

Korisnicima koji su napravili neki “prekršaj” prethodno stiže opomena administratora, a pre dobijanja mogućnosti da ponovo postave neki novi video na svom nalogu, moraće da uspešno urade kviz čija pitanja se odnose na sadržaj objavljen u edukativnom filmu.

Istovremeno, YouTube je pokrenuo i svoj Copyright Centar, koji će korisnicima pomoći da nauče šta su autorska prava i kako da se ponašaju u skladu sa njima.

Korisnicima “prekršiocima” kod kojih je u dovoljno dugom periodu zabeleženo dobro vladanje, stari prekršaji će posle uspešnog pohađanja YouTube škole najverovatnije biti oprošteni. Ideja o obučavanju korisnika o autorskim pravima je svakako zanimljiva, ali i diskutabilna. Većina onih koji postavljaju tuđa autorska dela na ovaj servis je ipak svesna da time krši pravo nečijeg vlasništva, a o toj mogućnosti je takođe neposredno pre “uploada” od strane YouTubea upozorena na moguće posledice.

 

Facebook-ov doprinos štednji energije

Polovinom aprila je u mestu Prinvil u saveznoj američkoj državi Oregon otvoren najnoviji Facebookov centar namenjem skladištenju korisničkih podataka. Otvaranju posebno izgrađenog objekta prisustvovao je osnivač i suvlasnik Facebooka Mark Cukerberg, koji je tom prilikom izjavio kako je novi centar projektovan kao energetski izuzetno efikasan. Za istu količinu obavljenog posla, u novom objektu će biti utrošeno čak 38 posto manje energije nego u postojećim centrima njegove kompanije koji imaju istu namenu.

Objekat trenutno predstavlja energetski najefikasniju zgradu na svetu. Ona poseduje impresivan i inovativan rashladni sistem prilagođen jedinstvenim klimatskim karakteristikama kakve ima Oregon. U njoj se istovremeno koriste i najmodernija tehnološka rešenja za štednju energije, koja pružaju mogućnost da se toplota koju stvaraju serveri u toku rada “reciklira”, i potom koristi za grejanje prostorija zgrade tokom hladnijeg perioda u godini.

Serveri koji se nalaze u okviru novog centra predstavljaju “kičmu” internet usluga koje pružaju društvene mreže kao Facebook. U njima se arhiviraju i prosleđuju milijarde statusa, linkova, fotografija ili drugih multimedijalnih sadržaja koje korisnici na Facebooku svakodnevno objavljuju i razmenjuju.

 

Uživo na YouTube-u

Najveći svetski servis i društvena mreža za razmenu video materijala YouTube, prošlog meseca pokrenula je novu uslugu “youtube.com/live”, koja korisnicima nudi mogućnost posmatranja i razmene u video materijala “uživo” u realnom vremenu. Opcija je ponuđena svima koji poseduju nalog na ovom portalu, a prenose uživo zainteresovani će moći da “emituju” iz bilo kojeg dela sveta gde postoje kamera, računar i dovoljno kvalitetan pristup internetu. Za “živo” emitovanje je naravno neophodna i odgovarajuća Live kartica koja omogućava funkciju “striminga”.

Korisnik koji hoće da emituje treba ranije da najavi događaj, i o njemu navede odgovarajuće informacije, kao što su opis, tag, kategorija, datum i vreme. Informacije o prenosu se istovremeno pridružuju i njegovom Google nalogu, Outlook ili iCal kalendaru, tako da služe i kao podsetnik. Vreme svakog prenosa je prikazano u vremenskog zoni emitera.

Inače, YouTube je već ranije unilateralno uživo prenosio velike koncerte, sportske priredbe i zanimljive intervjue. Kako bi dodatno konkurisao klasičnoj televiziji, kablovskim distributerima i servisima koji preko weba nude sadržaje na zahtev korisnika, Google, vlasnik YouTubea, pokrenuo je otvaranje dvadesetak potpuno novih, specijalizovanih “premium kanala”, koji će svake nedelje korisnicima koji se budu pretplatili emitovati po najmanje deset sati “živog” programa atraktivnog sadržaja.

Google, koji je pre pet godina otkupio YouTube za više od milijardu i po američkih dolara, već je potpisao ugovore sa brojnim televizijskim kanalima, muzičarima i drugim nosiocima autorskih prava, o ekskluzivnom emitovanju njihovih materijala. Za unapređenje i razvoj novih usluga i sadržaja na YouTubeu, već je obezbeđeno više od sto miliona dolara.

 

 

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u  
»  Prijatelji Planete

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003 -2013. PLANETA