MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA
»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
»  BROJ: 41
Godina VII
Jul - Avgust 2010.
»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 55
Jan. 2013g
Br. 56
Mart. 2013g
Br. 53
Sept. 2012g
Br. 54
Nov. 2012g
Br. 51
Maj 2012g
Br. 52
Juli 2012g
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.


 

» Glavni naslovi

AERONAUTIKA

Pripremio: Darko Mladenović

Ultralake letelice

Let za uživanje

Budućnost ultralake avijacije predstavljaju letelice sa električnim pogonom koje, pored dodatnog smanjenja mase letelice, nude i značajne uštede prilikom eksploatacije pri čemu ove letelice neće dodatno zagađivati životnu sredinu. Pionir u oblasti istraživanja ultralakih letelica na elekrični pogon je američka kompanija „Electra Flyer“. Ova kompanija već nudi dva koncept motora za motorni zmaj i ultralaki avion snage od 13 do 37 kw i autonomije leta od 90 minuta, što je pre svega posledica malog kapaciteta baterija

Ultralaki avion je kategorija vazduhoplova koju karakterišu: mala geometrija, mala masa, mala instalirana snaga pogona, male brzine leta, jednostavna tehnička rešenja, mala cena, jednostavno rukovanje i šira dostupnost većem broju ljudi. U periodu kasnih sedamdestih i početkom osamdesetih godina proteklog veka, veći broj ljudi je bio finansijski sposoban da se ovome posveti. Tehnologija materijala, poznavanje aerodinamike, konstrukcije i svih ostalih vazduhoplovnih znanja su napredovale i prihvaćene od šireg kruga ljudi, tako da postoje neophodni uslovi za gradnju ovih letelica. U ovoj oblasti vazduhoplovstva prisutni su samostalna gradnja i letenje. Jedina prepreka su zakonska regulativa i vazduhoplovni propisi koji nisu precizno i jedinstveno definisali ovu oblast. Ova velika grupacija veoma različitih letelica zajednički je određena kao ultralaki avioni bez obzira što su granice njihove mase i brzina leta neujednačenih kategorija, u različitim državama.

Na brz razvoj ultralake avijacije u svetu dodatno su uticale pravne regulative u pojedinim državama gde takvu letelicu nije potrebno registrovati svake godine, a vazduhoplovne vlasti odobravaju deo vazdušnog prostora do visine od 300 m iznad površine zemlje gde nije potrebna posebna dozvola za let. Ultralake letelice, zahvaljujući svojim karakteristikama, imaju široku primenu u aviosportu, avioturizmu, nadgledanju terena i patroliranju, aerosnimanju, prevozu medicinskog osoblja, obradi poljoprivrednih kultura i slično.

Vrste letelica sa pogonom

Ultralaki avion je klasični avion, jednosed ili dvosed, male mase i dimenzija. Konstrukcija strukture je od laganih materijala visoke nosivosti i pouzdanosti. Upravljanje je klasično s krmilima oko sve tri ose. Opremljen je najnužnijim instrumentima: brzinomerom, visinomerom, varimetrom, kompasom i pokazivačem trenutne količine goriva. Operativna upotreba mu se stalno širi - od sporsko-rekreativne do značajnih primena u privrednim delatnostima.

Motorni zmajMotorni zmaj je jednostavna letelica s pogonom pristupačna širem broju ljudi, najčešće s klipnim motorom i potisnom elisom, ugrađenim iza kabine i letača. Motor je obično s unutrašnjim sagorevanjem, a u poslednje vreme su prisutna i rešenja sa elektro pogonom. Motorni zmaj sačinjava hibrid elemenata i funkcija klasičnog aviona i jedrilice. Ima ozbiljne prednosti i nad jednim i nad drugim u poletanju i sletanju, letnim performansama, mobilnosti, transportu, autonomiji upotrebe i ekonomičnosti.

Motorni paraglajder predstavlja u osnovi posebno padobran krilo sa komorama koje se ispunjavaju vazduhom. Pogon, obično motor sa unutrašnjim sagorevanjem i potisnom elisom, je smešten iza letača kao ranac ili ukoliko postoji posebna kabina. Krilo ovog tipa paraglajdera je dodatno ojačano a pogon omogućuje veću autonomiju leta i manju zavisnost od vazdušnih strujanja.

Ultralaki helikopterŽirokopter predstavlja posebnu kombinaciju aviona i helikoptera. Ovaj tip letelice zahteva određenu stazu za poletanje, odnosno nije moguće poleteti vertikalno. Kod žirokoptera se uzgonska sila stvara na autorotacionim krilima, a ove letelice zahtevaju dužinu staze od svega desetak metara za poletanje. Obrtni moment za autorotaciju krakova krila je posledica pojave sprega sila usled razlike otpora na kracima, pri linijskom kretanju letelice.

Ultralaki helikopter je posebna kategorija ultralakih letelica koja se po svojoj konstrukciji i nameni ne razlikuje od klasičnog helikoptera.

Rode poleću iz Novog Sada

Kompanija „Storch Aviation Serbia“ sa sedištem na Novosadskom sportskom aerodromu Čenej se već godinama bavi proizvodnjom replike poznatog nemačkog aviona iz perioda Drugog svetskog rata. U pitanju je avion tipa „roda“ koji je umanjen za četvrtinu od originalnog nacrta i koji u potpunosti zadovoljava kriterijume postavljene za avion iz kategorije ultralakih letelica. Vlasnik kompanije Nestor Slepčev je, devedesetih godina, napravio svoj prvi avion u Austaliji, gde su izvršena sva letna i statička ispitivanja ove letelice. Slepčev trenutno u ponudi ima tri verzije ovog aviona od kojih je najinteresantnija ultralaka letelica sa mogućnošću sletanja na vodu.

„Roda“ je visoko-krilac jednostavne konstrukcije koji se kreće brzinama 40-150 km/h. Može da preveze dva putnika na visinama leta do 4.500 m a za poletanje i sletanje je dovoljno svega dvadesetak metara. Letelica ispunjava visoke zahteve o emisiji nivoa buke od 66 db a struktura od hrom-molibdena može da izdrži opterećenja od +6 do –3 G. Niska potrošnja goriva, mali troškovi održavanja, visoka pouzdanost i odlične letne karakteristike čine „rodu“ odličnim avionom za uživanje u čarima letenja. Ostale verzije ove letelice su „super roda“ i „roda-los“ koje ne spadaju u kategoriju ultralakih letelica a mogu prevesti 2, odnosno 4 putnika.

Kraljevački avioni

U Kraljevu, nedaleko od mesta gde su se do Drugog svetskog rata proizvodili avioni, smeštena je kompanija „Aero-East-Europe“. U hangarima se prema licenci proizvode laki sportski avioni poznatog kolumbijskog proizođača „Avio andina“. Trenutno se u ponudi ove firme nalaze četiri osnovna tipa: „kimbaja“, „embera“, „tajrona“ i „tumako“. Svaka od ovih letelica je proizvedena u skladu sa svim propisima koji su predviđeni za ovu oblast vazduhoplovstva.

Struktura aviona je izrađena od hrom-molibdena i može da izdrži opterećenja od +6 do –3 G. Ove letelice imaju mogućnost poletanja, odnosno sletanja sa staze dužine od 50-80 m, pri čemu je maksimalna brzina leta oko 190 km/h a autonomija leta je gotovo 1.000 km.

Kraljevačka fabrika svaki od ovih aviona izrađuje po željama korisnika pa je moguće svaku od letelica poručiti i u ultralakoj varijanti. Posebna pažnja kod aviona iz kraljevačke fabrike je posvećena bezbednosti putnika, pa su same letelice opremljene padobranom koji se aktivira u slučaju opasnosti i bezbedno spušta letelicu na zemlju. Tokom 2009. godine kompanija je isporučila 13 letelica tipa „embera“ na Evropsko tržište a radi se na razvoju najnovije letelice „ela 450“ koju projektuju domaći stručnjaci.

 

Darko Mladenović

 

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u  
»  Prijatelji Planete

Sredinom septembra, prateći domete tehnologije, prvi broj našeg lista našao se na računarskoj mreži, u digitalizovanom obliku, zajedno sa još deset prethodno izdatih brojeva. Svi oni koji se zanimaju za sadržaje koje “Planeta” objavljuje a koji zbog različitih razloga nisu u mogućnosti da list nađu na kioscima od sada ga mogu čitati na adresi

http://planeta.
digitalnikiosk.com/

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003 -2013. PLANETA