MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA
»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
»  BROJ 47
Godina IX
Jul - Avgust 2011.

»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 55
Jan. 2013g
Br. 56
Mart. 2013g
Br. 53
Sept. 2012g
Br. 54
Nov. 2012g
Br. 51
Maj 2012g
Br. 52
Juli 2012g
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.


 

» Glavni naslovi

TEMA BROJA - MEGA BRODOVI

 

 

Supertankeri

Pola km na moru

Sve veća zavisnost od nafte i njenih derivata uslovili su pojavu ogromnih supertankera za prevoz ove dragocene tečnosti. Najveći tanker, ujedno i najveći brod ikada napravljen je „Seawise Giant“, koji je više puta menjao naziv; ranije bio „Happy Giant“, „Jahre Viking“, „Knock Nevis“ i „Mont“

Supertankeri „Seawise Giant“ je norveški supertanker, porinut 1979. Ulogu supertankera za prevoz nafte obavljao je 2004. godine. Brod je napravila kompanija „Sumitomo Heavy Industries“ u brodogradilištu „Opama“ u Japanu. Obzirom da je grčka kompanija koja je naručila izgradnju ovakvog broad bankrotirala pre nego je brod završen, brodogradilište je brod prodalo jednoj hongkongškoj kompaniji koja je u posao unela zahtev za produženjem broda radi povećanja kapaciteta.

Prepravke su trajale dve godine i, posle završenog posla, „Seawise Giant“ je dostigao dimenzije od fantastičnih 458,45 m dužine i 68,8 m širine. Ovaj džinovski brod pokreću parne turbine snage 37.300 kW a maksimalna brzina mu je 16 čvorova. Nosivost ovog suupertankera je 564.763 t, a poseduje 46 rezervoara za smeštaj nafte. Površina palube je 31.541 m2, njegov gaz iznosi 39,8 m što mu onemogućava da, recimo, prođe kroz kanal Lamanš.

Po pitanju dimenzija, „Seawise Giant“ je veći od mnogih svetski poznatih građevina kakva je kula „Petronas“, u Maleziji. Krmilo pravca ovog broda ima masu od 230 t, propeler je težak 50 t a sidro 36 t.

Seawise giant

Seawise giant – Zahvaljujući pooštrenim ekološkim propisima današnji tankeri su znatno manji od Seawise gianta. Za vreme radnog veka ovaj tanker je čak 5 puta menjao naziv. Pored transporta nafte, na kraju svog veka brod je služio kao skladište za naftu.

Brod je prevozio sirovu naftu do maja 1988. godine kada su ga napale iračke vojne snage u vodama Persijskog zaliva, u Hormuškom moreuzu. Tada je toliko oštećen da je bio otpisan. Nedugo zatim brod je promenio vlasnika, koji je izvršio neophodne popravke i koristio ga do 2004. kada je njegova namena promenjena u plutajuće skladište nafte nedaleko od obala Katara. Godine 2010. brod je krenuo na svoje poslednje putovanje ka obalama Indije gde je recikliran.

Po dužini „Seawise Giant“ je najveći brod ikada napravljen, ali po parametru maksimalne mase je na mestu broj pet, iza četiri supertankera klase „batilus“. „Batilus“ tankeri su građeni u jednom brodogradilištu na zapadnoj obali Francuske. Prvi od četiri broda ove klase je porinut 1976. a poslednji 1979. godine, dok je poslednji povučen iz službe 2003. godine. Tankeri ove klase bili su dugi oko 415 m, što je za tridesetak metara više od njujorškog «Empire State building»-a. Njihova širina iznosila je oko 63 m. Ukupna nosivost broda je 553.662 t, 40 brodskih rezervoara za skladištenje nafte primali su oko 15.000 t nafte više od „Seawise Giant“-a. Pogon su obezbeđivale četiri parne turbine ukupne snage 48.300 kW koje su pokretale ovaj brod do brzine od oko 16 čvorova.

Današnji supertankeri, pre svega zahvaljujući poštrenim zahtevima za zaštitu čovekove okoline u slučaju nezgode, znatno su manji: 345 m dužine, uz ukupnu nosivost od oko 300.000 t.

 

 

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u  
»  Prijatelji Planete
 

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003 -2013. PLANETA