MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA
»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
»  BROJ: 30
Godina V
Avgust - Oktobar 2008.

»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 51
Maj 2012g
Br. 52
Juli 2012g
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.


 

» Glavni naslovi

LETELICE

Pripremio: Branislav Miljković

UL avijacija i motorno zmajarstvo

UL avion moderne konstrukcije

Skoro da su zaboravljeni zvuk motora friziranog „trabanta“ i konstrukcija letelica od nekvalitetnih aluminijskih cevi. Jedina elisa za koju se nekada znalo i koja se mogla kupiti bila je elisa Aleksandra Laluje, iz Bajše. Imala je odličan potisak i bila je prilagođena ondašnjim motorima.

Osamdesetih godina kreće uvoz fabričkih ultralakih letelica. Zmajevi stižu sa nekoliko strana. Sa severa, iz Ajdovščine, danas poznatog proizvođača Ive Boskarola, i malo istočnije, iz Mađarske, proizvođača Zoltana Molnara. Uvozilo se i iz Grčke a avioni su nabavljani uglavnom iz Italije i Francuske.

U isto vreme kreću sa radom i prve škole za obuku pilota UL. U početku su angažovani učitelji iz Mađarske, Vagner i Šturman, preko improvizovane škole u Bajši, da bi ubrzo u Valjevu, zahvaljujući pokojnom Valteru Kučari i Banetu Miljkoviću, počela sa radom prva škola za pilote motornih zmajeva. Pilote ultralakih aviona obučavali su piloti sportskih aviona sve do otvaranja prvog školskog centra za ultralake avione u Sremskoj Mitrovici, koju je uspešno vodio Vasa Ranković. Sada je u Sremskoj Mitrovici najveće centar za UL avijaciju.

Trafkov žirokoper, za sada jedini u Srbiji

U Beogradu zainteresovani za pilotiranje zmajem i UL avionom mogu doći do dozvole preko školskog centra Kraljevskog aerokluba „Soko“. Centar vode Nikola i Dejan Aćimović. Bez veće gužve po gradu, kandidati bliži Zemun-polju i privatnom letelištu Boška Todorovića će sve što se tiče letenja na bilo čemu naći upavo tamo i biti usluženi po najvećim evropskim standardima.

Vodeći zmajarski i nadaleko poznat raketarski klub „Pegaz“, iz Stare Pazove, svojevremeno je organizovao prvo državno prvenstvo pilota motornih zmajeva i smotru vazduhoplovnih samogradnji. Pored velikog broja takmičara iz svih republika tadašnje države, prvenstvo je pratilo i više hiljada strastvenih pristalica motornog zmajarstva i UL avijacije. I tako zaredom, čovek poznat po dobroj organizaciji državnih prvenstava i Pegaz kupova, Miroslav Stančević organizovao je fešte narednih šest godina. Pobednicima je, pored pehara i medalja, pripadala velika vredna nagrada sponzora takmičenja.

PETREL - hidroavion
PETREL - hidroavion

Prof. Mile Lekić, iz Novog Sada, je prikazao konstrukciju ultralakog aviona i motornog zmaja namenjenog poljoprivredi. Ekipa Dunđerski konstruisala je prvi fabrički metalni ultralaki avion u Pančevu. Pojavila se i jedna savršena konstrukcija žirokoptera zaboravljenog konstruktora iz okoline Inđije i par zmajeva iz Novog Sada sa ekipom Đorđa Munka i Mihajla Benka. Bane Miljković je napravio svog prvog motornog zmaja u Beogradu sa kojim je leteo naredne tri godine. Značajni su bili i konstruktori i zmajari iz Bele Crkve, sa Jovicom Pilićem na čelu.

 

Aktivnosti pilota motornih zmajeva i ultralakih aviona zvanično se odvijaju na više lokacija širom Srbije, po ustaljenim pravilima, što podrazumeva važeće dozvole pilota, registrovane letelice i obavezno korišćenje radio-veze. Moderne letelice opremljene kvalitetnim motorima - u većini prepoznatljivim „rotaxima“ od 50-100 Ks - obezbeđuju veću sigurnost leta. Većina letelica poseduje raketne padobrane za spasavanje posade zajedno sa letelicom. Naravno svaka letelica je opremljena motorskim i navigacijskim instrumentima.

Najlakši UL avion
Najlakši UL avion

Piloti zmajeva i ultralakih aviona svake godine organizuju državno prvenstvo i više klupskih takmičenja. Nedostaju rekreativni netakmičarski reliji i više druženja s obzirom na ekspanziju pilota i letelica širom zemlje.

Problem su parkiranje i hangarisanje malih letelica. Postojeći kapaciteti u hangarima ne namiruju potrebe korisnika. Veoma je teško i povremeno rizično uparkirati sve letelice pošto je prostora u hangarima nedovoljno, a mogućnosti oštećenja sve realnija. Aerodromi su mesta za koja vlada veliko interesovanje kupaca: zahvataju veliki prostor a cene su prihvatljive. Jedina sreća za zaljubljenike u UL avijaciju biće ako novi vlasnici aerodroma budu ljudi iz sveta avijacije, ili ako opštine kojima pripadaju aerodromi postanu vlasnici i preuzmu obaveze održavanja.

Branislav Miljković

 

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u  
»  Prijatelji Planete

 

»   PRETPLATA


Godišnja pretplata na “Planetu” iznosi 1.100,00 dinara, što uključuje 6 brojeva i troškove otpreme i poštarine. Čitaoci koji su zainteresovani za pretplatu mogu da se jave na E-mail: planeta@belmedia.co.yu, ili adresu: 11000 Beograd, Majke Jevrosime 42/13, ili telefon: 011/3225-571. Treba poslati ime i prezime i adresu, ostalo je na redakciji.

 

 

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003 -2012. PLANETA